måndag 8 april 2013

Före Hedenhös

Någon gång för länge sen var AF något man gick till när man blev arbetslös. Och det var där man fick stöd och hjälp. Och ja....allt var inte bättre förr och nej .... allt var inte optimalt. Men det fanns hjälp att få.

Det fanns en tid då det fanns något som hette beredskapsarbete. Det var ett riktigt arbete på en riktig arbetsplats med samma lön som kollegorna. Detta arbete varade i 6 månader. Det var en bra inkörsport för ungdomar och andra som behövde ta sig in på arbetsmarknaden. Jag är helt övertygad om att det fanns saker i det systemet som inte var bra. Men det fanns och det hjälpte många människor. Det var så jag fick mitt första arbete. Det var så många andra unga människor fick sina första arbeten.

Det fanns också arbetsmarknadsutbildningar. Om jag inte minns alldeles fel var dessa rätt utskällda. Säkert fanns det en hel del som inte fungerade där. Men när jag skulle tillbaka till arbetslivet efter min mammaledighet och upptäckte att alla skulle kunna Word så fick jag en sån utbildning. Det var en datasal i Nyköping där man efter ett tag kunde bli handledare och hjälpa de andra varpå man lärde sig ännu mer. Det var bra och det var det jag behövde. Där lärde jag mig för övrigt grunderna i DOS vilket inte heller var så tokigt. Och de där engelskalektionerna, för att fräscha upp språket, på tu man hand med engelskaläraren var kanonbra.

Allt var inte bättre förr men man kunde i alla fall få hjälp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar