torsdag 18 april 2013

Kommunarrest

.... ja - jag har ju kommunarrest sa en arbetslös tjej till mig. Först förstod jag inte alls vad hon menade. Men visst har hon rätt. Som arbetslös är man skyldig att infinna sig på AF med väldigt kort varsel. (Detta informerade även min arbetsförmedlare mig om). Och om jag inte kan infinna mig inom en timme eller så anses jag inte stå till arbetsmarknadens förfogande. Giltigt skäl att utebli är att man har löfte om arbete.

Men vadå löfte om arbete? Om jag är på intervju så har jag ju inget löfte om arbete. Men tydligen räknas det som löfte om arbete i alla fall. Detta tillhör definitivt kategorin "saker man inte förstår".

Om jag åker iväg till Göteborg för att leta tänkbara arbetsgivare, för att lämna in CV och sånt som många unga människor får höra att de ska göra. Tänk om man gör detta och AF ringer. Då kan man ju inte infinna sig på AF ens samma dag. Blir man avstängd då? Eller räknas det också som löfte om arbete?

Och om man som arbetslös förväntas söka arbete i hela landet men man inte kan åka iväg för att sondera terrängen för att man riskerar att bli avstängd. Hur går den matematiken ihop?
Jag kanske kontaktar gamla vänner i Malmö och åker dit för att nätverka för att jag kanske ser detta som en möjlighet att få ett arbete. Men..... det är ju ingen intervju, det är ju inget löfte om arbete men det är ett sätt för mig att försöka få arbete.

Självklart ska man ha regler men ibland känns det som ett regelverk ligger kvar och lägger krokben för ett annat. Och om det finns AF här i landet som kallar in folk med kort varsel för att se att de verkligen kommer för att man tror att dessa människor myglar - så drabbar det ju alla dom som inte gör det.

Jag tror nog att om AF verkligen var en arbetsförmedling som stöttar och tar hand om de arbetslösa och försöker hjälpa dom ut i arbetslivet så har man koll på vilka som myglar. Och då behövs inte det här tramset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar