fredag 1 mars 2013

Den första dagen - på riktigt

Det är ju den här dagen som ska vara början till det nya livet. Men det är också den här dagen då en hel massa saker ska fixas. Så för mig innebär det upp i ottan för att försöka hinna med så mycket som möjligt denna första dag.

Har gjort en lista som börjar med att jag ska registrera mig på Arbetsförmedlingen. Föga inser jag att detta första moment nog kommer ta mycket längre tid än jag anat.

Och redan när jag sätter igång med att registrera mig fascineras jag av hur trubbigt AF's egna verktyg för att lägga in CV i deras databas är. När jag under datakunskaper letar efter alla de där systemen som jag arbetat i inser jag att man i princip endast kan lägga in MS office och riktigt avancerade systemkunskaper. Men alla dessa administrativa system som finns där ute i verkligheten saknas (i alla fall lyckas jag inte hitta dem). Så om en arbetsgivare vill söka i AF's databas kan denne inte sortera på systemkunskap gällande exempelvis vissa ekonomisystem, ordersystem, HR-system etc

Under rubriken yrken saknar jag en del "modernare" yrken. Självklart inser jag att inte alla titlar/yrken kan finnas men samtidigt så funderar jag hur uppdaterat systemet är.

Och där dyker min första idé om arbete upp. Att uppdatera AF's system skulle kunna göra mycket nytta både för arbetssökande och för företag. Och om nu AF verkligen vill verka för att arbetsgivare söker i deras databaser efter människor att anställa krävs att de arbetssökande har möjlighet att fylla i kompetenser som gör dem sökbara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar