måndag 4 mars 2013

Det där med helg ..... har man det?

Om man nu är arbetslös, arbetssökande, mellan jobb eller vad man nu kallar det - har man helg då? Eller ska man bara söka jobb mellan 8-17? Arbetsförmedlingen har ju öppet på vardagar - är det deras arbetstider som är mina jobbsökartider?

Självklart är jag ironisk nu. Men faktum var att jag under helgen som gick insåg att jag inte stängde av jobbtänkeriet. När jag öppnade datorn surfade jag genast in på Linkedin, på jobbsökarsajter och annat som hör därtill. När jag bläddrade i tidningen hamnade jag väldigt snabbt på jobbannons-sidorna. Och mannen och jag hamnade i jobbfunderingar i våra samtal.
Med andra ord - tanken på vad min framtida sysselsättning skulle vara fanns där hela tiden.

Jag tror säkert att man, om man är långtidsarbetslös, hamnar i ett läge där detta jobbtänkeri blir ett "naturligt" tillstånd. Men jag tror också att det enkla faktum att man säkerligen bär med sig tanken på att inte ha ett arbete är oerhört tärande, inte minst om man varit arbetssökande under lång tid. Hur förödande är inte detta för ens självkänsla? Arbetslös är man 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Inga lediga dagar där inte.

För när man har ett arbete, oavsett hur det ser ut, så vet man att man är ledig på helgen eller att man har dom där lediga dagarna efter ett långt arbetspass. Som människa utan arbete, utan sysselsättning så har du egentligen inte ledigt en enda stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar