fredag 8 mars 2013

Lagring av uppgifter

Hur lagras uppgifterna jag lämnar på AF? Hur fungerar det egentligen?

Några dagar innan jag gick ner på mitt första besök till Arbetsförmedlingen satt jag och mödosamt la in mina uppgifter på AFs hemsida. Det var ett digert arbete.

Därför blev jag väldigt förvånad när kvinnan i telefonen på AF (se tidigare inlägg) talade om att hon inte kunde se några uppgifter gällande mig. Väldigt märkligt tyckte jag. Jag visste ju att jag lagt in en mängd uppgifter och att jag senare varit inne och uppdaterat uppgifterna. Kvinnan i telefonen berättade också att jag förutom att lägga in alla uppgifterna skulle gått in på min sida och gjort något som jag inte förstod. Jag blev fundersam och antydde att det kanske inte varit helt tydligt. Ouppppsssss så får man inte säga. 
Underförstått fick hon mig att förstå att det var jag som inte fattat - många andra har ju gjort rätt. Och kanske hade hon rätt? Kanske har jag som har stor datorvana inte läst ordentligt. Men fortfarande var det ju märkligt att hon inte hittade mina uppgifter. (Väl hemma igen loggade jag in mig och alla uppgifter fanns där men AF kunde alltså inte hitta dem i sina egna system).

Mannen från Arvidsjaur hittade för övrigt inte heller mina uppgifter.

Utanför AF stötte jag ihop med en gammal granne. Han har arbetat inom ett hantverksyrke i hela sitt liv och aldrig behövt komma i kontakt med en dator. Nu har han ett år kvar till pension och har blivit arbetslös. Han gillade inte det obemannade kontoret. När jag berättade om att AF inte hittat mina uppgifter sa han att samma sak hänt en av hans f d kollegor. Telefonpersonen hittade dem inte men kamerapersonen hade hittat dom. Märkliga system kunde vi konstatera.

Väl hemma pratade jag med en god vän och fick veta att hennes uppgifter funnits när hon lämnade hemmet men efter besöket på AF var de spårlöst borta. Och AF hade hittat delar av uppgifterna när hon var på besök där. Men även dessa uppgifter var borta när hon kom hem. Hon lade in uppgifter på nytt men även dessa försvann. Märkligt. Hon kontaktade supporten på AF och fick veta att hon gjort fel.

Så frågan om hur uppgifter lagras kvarstår och frågan är hur systemen egentligen fungerar uppenbarar sig.

Sen undrar jag förståss hur mitt inskannade ID-kort lagrats och om min webbkameradialog sparats någonstans?


1 kommentar: