tisdag 12 mars 2013

Handlingsplan

"Enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring måste du som uppbär eller ansöker om arbetslöshetsersättning medverka till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med Arbetsförmedlingen"

Ovanstående är hämtat från den handlingsplan jag fick med posten från mannen i Arvidsjaur.

Överst på handlingsplanen står att den upprättats mellan XX (mitt namn) och Arbetsförmedlingen.

Intressant tycker jag eftersom jag inte har något som helst minne av att vi upprättade en sådan plan eller att jag ens medverkade till att en sådan handlingsplan upprättades.
Däremot sa mannen från Arvidsjaur att han skulle göra en enkel handlingsplan och skicka hem till mig. Jag vet att jag nu kan verka lite kinkig men.....jag upplever nog inte att jag medverkat till upprättande av handlingsplanen när han gör den och skickar hem den till mig. I synnerhet inte som de frågor som det skrivs om i handlingsplanen är sådant som vi inte ens diskuterat.

I handlingsplanen får jag veta att jag kommer bli kallad till ett uppföljningssamtal. Uppföljning på vad? Uppföljning på en handlingsplan som jag inte varit med och upprättat?
"Ni kommer då gå igenom din situation och göra en ny planering för ditt arbetssökande". Den första planeringen har jag alltså inte medverkat till - jag ser fram emot att medverka till nästa.

Senare i handlingsplanen står det skrivet i jag-form. "Jag söker arbete via Platsbanken på www.arbetsformedlingen.se samt andra länkar, dagstidningar, egna kontakter och initiativ samt Arbetsförmedlingens anvisningar."
Om detta pratade mannen från Arvidsjaur ingenting. Ingenting alls. (Jag pratade för övrigt inte heller om det vad jag kan minnas.) Däremot sa den där mannen att han skulle skicka mig ett platsförslag men på min direkta fråga fick jag veta att jag inte tvungen att söka det jobbet. utan det var bara ett förslag.

Lite längre ner i handlingsplanen står att om jag kör fast i jobbsökandet eller om jag inte hittar tillräckligt med jobb så kan jag besöka AF.
Nu hamnar pannan i djupa veck. Besöka AF? Kontoret utan personal? Vad ska jag göra där? Titta på andra arbetssökande? (Jag vet - nu börjar jag bli riktigt kinkig) Men jag förstår faktiskt inte.
ELLER så kan jag bli coachad via telefon. Hmmmm .....

Slutligen som grund för ovanstående aktiviteter anges att jag har flerårig erfarenhet inom ett par områden. Men dessa områden specificeras inte nämnvärt. Därmed undrar jag också hur den sökning som gjorts i AF's system sett ut. Vad har man sökt på?

Summa summarum "matchning ger 115 platsförslag via e-post. Hänsyn har tagits till resultatet från bedömningsstödet"

Ursäkta - men vad betyder det? Skulle jag fått 115 platsförslag via e-post? Det har jag inte fått. Och vad är det för hänsyn som tagits? Hänsyn till bedömningsstödet? Vad är det?(AF har en ordlista på sin hemsida - dessvärre finns inte ordet med där.

Jag anser att jag är normalbegåvad och om det står att en handlingsplan upprättats mellan två parter så bör väl dessa parter gått igenom och varit överens om vad som står där? Och medverka till att något upprättas såsom lagen gör gällande innebär väl att man på något sätt är involverad?

Djupt i mitt hjärta blir jag klart bekymrad över hur detta hanteras. För alla dessa arbetssökande som möts av detta kommer troligtvis inte våga ifrågasätta något eftersom personalen på AF sitter i en maktposition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar