onsdag 6 mars 2013

Platsförslag

Häromdagen när jag anmälde mig på arbetsförmedlingen sa mannen jag pratade med att han skulle skicka mig ett platsförslag. Ett platsförslag är ett tips på jobb från AF berättade han.

"Är det ett jobb jag måste söka?" frågade jag. (Man har ju hört och läst så mycket var min tanke)

"Nej då - det är bara ett förslag", fick jag till svar.


Jag måste ju medge att  jag var lite nyfiken på vad som skulle dimpa ner i min mail-låda.  Och om nu AF tar sig tid att skicka ett platsförslag så antar jag att de gör det med omsorg var min tanke.

När jag kom hem och kollade mailen låg platsförslaget där. Och jag tog mig lite för pannan och funderade vad som fått AF att skicka just det här.

Utan att gå in på för många detaljer kan man säga att jag bor i en storstadsregion. Den typ av arbete man skickade mig förslag på finns det en mängd av i denna storstadsregion. (Jag gjorde en snabb sökning på AF's sidor.) Det arbete jag fick förslag på låg en bra bit från storstadsregionen. Intressant tyckte jag. Nog för att jag vet att man ska söka jobb i hela Sverige men om nu jobb finns i närområdet är det väl helt ok att man börjar leta där?

Tjänsten AF skickade mig är en tjänst som kräver  stor praktisk erfarenhet inom ett visst område. Den innebär framförallt systemkunskap. Den praktiska erfarenhet jag har är cirka 20 år gammal och de system man behöver kunna har jag ingen kunskap om. (Och ja jag vet att man ska söka alla typer av arbete.)

I slutet av mailet stod följande

"Vi tror detta arbete kan passa dig.
Vi föreslår att du söker arbetet och önskar dig lycka till!"

Betyder ovanstående att jag måste söka jobbet? Mannen jag pratade med på AF sa ju att så inte var fallet. Och det där med att de tror att arbetet passar mig vad baseras det på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar