torsdag 21 mars 2013

Nya platsförslag

När jag var på mitt besök på AF fick jag som jag tidigare nämnt två nya platsförslag. Innan vi ens börjat prata lämnade arbetsförmedlaren över två platsförslag. Jag tittade snabbt på dem och jag fick verkligen anstränga mig för att inte visa vad jag tyckte.

Det ena var ett ekonomjobb i en stad en dryg timmes bilkörning bort. Det finns ett stort fel i det förslaget. Jag är inte ekonom. Dessutom förstod jag inte varför jag i första hand skulle söka mig åt det hållet när jag bor i en storstadsregion med massor av ekonom-jobb. (Om det nu är vad AF tycker jag ska söka.)

Det andra förslaget var som administrativ assistent. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta. Nog för att administration ingått i mitt arbete - det gör det väl i de flesta arbeten idag - men därifrån till att arbeta som administrativ assistent är ett stort kliv. Ett stort kliv från det jag tidigare arbetat med. Troligtvis ett stort kliv rent lönemässigt också skulle jag gissa.

Jag frågade förmedlaren varför hon gett mig ekonomjobb som förslag och hon sa något om att jag ju jobbat som detta. Sen kollade hon i datorn bara för att inse att det inte fanns en enda notering om ekonomi i hennes uppgifter. Hon talade också om att hon som arbetsförmedlare mäts på hur många platsförslag de lämnar till arbetssökande.

Som jag tidigare sagt - detta är rent kvantitativt. Det finns ingen som helst kvalitet i dessa platsförslag.

Så AF skövlar skogar och lämnar ut platsförslag för att klicka i rutor som bekräftar att de gör något. Tänk om man gjorde något bra av detta istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar