onsdag 13 mars 2013

Hur man raggar kunder

Häromdagen såg jag ett intressant jobb. Ett arbete som jag tror skulle passa mig perfekt. Det var också något jag velat jobba med länge. Så jag sökte det.

Det var via ett rekryteringsföretag. Och för att kunna söka jobbet måste man lägga in sin profil, sitt CV, uppgifter om än det ena och än det andra. Det tar ju en stund och gudarna ska veta att det finns många rekryteringsföretag där ute som man måste lägga in sina uppgifter hos så fort man vill söka ett jobb via dom. Att söka jobb är verkligen inte en deltidssysselsättning.

Idag ringde det från ett för mig okänt nummer. En kille som hette Dennis eller något liknande presenterade sig och sa sig ringa från rekryteringsföretaget där jag sökt den där tjänsten. I ärlighetens namn så nämnde han inte att jag sökt någon tjänst där till en början. Utan han berättade att han ringde mig för att han skulle uppdatera mina uppgifter.

Lite märkligt tyckte jag att uppgifterna behövde uppdateras då jag lagt in dom några dagar tidigare. Och det sa jag och då kunde jag höra aningens tvekan i Dennis röst men han insisterade på att få uppdatera mina uppgifter. Sen frågade han om jag var arbetssökande på heltid, om jag var anmäld hos AF och när jag anmält mig där. Det kändes på något sätt som om detta inte var direkt relevanta uppgifter för den tjänst jag sökt. Huruvida jag är anmäld på AF eller inte kan ju knappast ligga i någon blivande arbetsgivares intresse.

Så jag frågade honom om han ringde för någon speciell tjänst. Nej, det gjorde han inte. Han såg att jag sökt en tjänst men det var inte därför han ringde. Det var inte heller för att han hade någon annan tjänst i åtanke.

Nej, Dennis var mer intresserad av att höra hur det gick med mitt jobbsökande. Jag kan väl säga att jag fick bita mig i läppen för jag insåg ju att hans syfte med detta samtal helt enkelt handlade om att se om jag var en potentiell kund. Och med potentiell kund menar jag att jag kanske var en sån som kunde ha behov av en jobbcoach. Och om jag nu var en sån som har möjlighet att få det så kunde de snabbt fånga mig.
Så jag frågade honom om så var fallet. Ja kanske inte med det ordval ni just läste utan jag talade om för Dennis att jag förstod syftet med samtalet och att jag inte var intresserad av och inte har ett behov av en jobbcoach. Dennis talade då om att han skulle notera detta i min profil och tackade sedan för samtalet.

Och jag förstod att detta företag troligen har som affärsidé att kontakta alla som lägger in sin profil hos dom. För alla som söker arbete är ju tänkbara kunder. Och i ärlighetens namn kändes detta riktigt smutsigt. Och det där jobbet jag sökte känns helt plötsligt inte ett dugg attraktivt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar